Aku Bukan Stalker ! Part 3

Part 2



"You doing it again..." kata Aiman sambil membaca buku rujukan di tangannya. Hilman menoleh dan memandang pelik kearah Aiman. "Huh? What? Apa aku buat?" tanya Hilman. Aiman mengeluh. "Aktiviti Stalker kau tu lah. Come on..tegur jelah dia. Kat depan mata je tu!" marah Aiman sambil menunjukkan kearah Mika yang sedang duduk bersendirian di pondok sekolah. Hilman menggaru kepalanya. "Aku seganlah.." kata Hilman. Aiman ketawa sinis kearah Hilman. "Kau stalk dia sepanjang hari nak segan apanya" perli Aiman sambil menyelak helaian bukunya. Hilman memuncungkan mulut. "Itu lain, tak perlukan percakapan. Ni kena bercakap then pandang mata dia yang bersinar tu. Oh aku ada tak cerita kat kau yang mata dia-" bebel Hilman dengan teruja sebelum kepalanya diketuk dengan kuat oleh Aiman menggunakan buku. "Shut up. Berapa kali kau nak cerita pasal mata dia yang bersinar blablabla tu" marah Aiman lalu sambung semula membaca bukunya. Hilman mengusap kepalanya yang sakit kerana diketuk. "Hey..tak baik tau main kepala" rungut Hilman. Aiman hanya memekakkan telinga sambil membaca buku. Malas hendak layan angau kawannya itu.

"Daripada kau pandang anak dara orang tu macam lelaki pervert. Lebih baik kau baca nota Sejarah tu. Ada faedah sikit" nasihat Aiman. Hilman kemudian tersedar tentang tujuan dia duduk di taman sekolah kerana hendak study dengan Aiman, tapi disebabkan Mika tiba2 muncul dan duduk di pondok yang jauh sikit berhadapan dengan mereka Hilman terus hilang fokus. Hilman kemudian mula membuka buku nota yang dibiarkannya di peha itu kemudian mula membaca dengan senyuman dibibir. At least dia dapat merasa study di taman dengan Mika, walaupun jauh kedudukkan mereka.

***
Setelah dua minggu Hilman dan Mika study bersama sama. Hubungan mereka menjadi rapat. Dan rapat yang dimaksudkan oleh Hilman ialah sewaktu mereka bertembung Mika akan senyum dan menegurnya sebelum berjalan pergi. Walaupun ianya cuma "Hai Hilman" cukup buatkan Hilman menjadi cair seperti jeli.Aiman mengeluh melihat penyakit angau kawannya itu. "Hoi. Dia cakap Hai je. Itu kau kata rapat?" tanya Aiman apabila selesai mendengar cerita cinta Hilman itu. Hilman mengangguk dengan penuh teruja. "Yup! Hey kau tau kan Mika tu susah nak tegur and senyum depan orang! So aku beruntunglah dapat tegur dengan dia!" ucap Hilman dengan ceria. Aiman menggelengkan kepalanya melayan karenah Hilman. Angau dia makin menjadi jadi.

Sedang Hilman dan Aiman duduk di bangku dewan sekolah untuk menunggu perhimpunan tiba2 ada seorang perempuan datang kearah mereka berdua. Hilman dan Aiman mengangkat muka untuk melihat wajah gadis itu. Gadis itu menyorokkan tangannya di belakang sambil menundukkan mukanya. Sebelum memandang kearah Hilman. "Um..Hilman? B-boleh saya cakap dengan awak kejap?" tanya gadis itu dengan malu2. Aiman yang sudah dapat menangkap apa yang berlaku itu dengan pantas bangun dan pergi meninggalkan Hilman yang terpinga pinga itu.

"Err..awak nak apa?" tanya Hilman sambil menggaru kepalanya. Gadis itu dengan tiba2 menghulur sekotak coklat kepada Hilman membuatkan Hilman terdiam. "Ni coklat untuk awak! And Hilman, saya suka awak!" ucap gadis itu sambil memejam matanya dan menghulurkan coklat kepada Hilman. Hilman yang masih terkejut itu secara spontan mengambil kotak coklat. "Oh..terima kasih um maaf siapa nama awak?" tanya Hilman dengan masih lagi dalam keadaan terkejut. Gadis itu memandang kearah Hilman dengan wajah yang membahang. "Syikin" jawabnya perlahan. "Okay..thanks Syikin untuk coklat ni. Tapi..pasal suka tu..um thanks juga. But sorry. Saya tak ada perasaan macam tu kat awak" kata Hilman dengan berhati hati. Dia betul2 taknak kejadian 2 tahun lepas dimana dia secara tak sengaja membuat seorang gadis yang baru confess dengannya menangis. Disebabkan itulah dia dapat gelaran Playboy sebab ada pelajar buat gosip kononnya dia mainkan hati perempuan.

Syikin memasamkan mukanya sebelum kembali tersenyum. "Its okay. Awak terima coklat saya pun saya dah kira happy. Anyway thanks terima coklat tu. Saya pergi dulu" kata Syikin sebelum berlari meninggalkan Hilman. Hilman tercengang melihat situasi itu sebelum menghembuskan nafas lega. At least budak tu tak menangis. Aiman kemudian tiba2 muncul sambil ketawa terbahak bahak. Hilman memandang pelik kearah kawannya. "Ahahaha teruk betul muka kau tadi time dia confess kat kau!" kata Aiman sambil ketawa. Hilman tidak menghiraukan Aiman lalu memandang coklat yang diberi oleh Syikin itu. Sebelum dia terfikirkan sesuatu.

"Aha! I know ! Aku patut bagi Mika coklat sebagai tanda terima kasih!" kata Hilman dengan tiba2 sambil tersenyum. Aiman yang masih ketawa itu terus terhenti lalu memandang wajah Hilman dengan riak keliru. "Huh what?" tanya Aiman apabila tidak dapat menangkap apa yang dikatakan oleh Hilman. Setahu dia, tadi baru dia kutuk wajah Hilman. Takkan Hilman tak sedar kot. Hilman memandang wajah Aiman sambil tersengih. "Aku nak bagi Mika coklat!" katanya . Aiman mengeluh. "Seriously kau ni..buang masa aku je ketawa teruk2 kat kau tapi kau langsung tak hiraukan" ngeluh Aiman sambil kembali duduk disebelah Hilman. Hilman hanya tersenyum sambil memandang coklat yang berada di tangannya itu.

***
Selesai waktu pendidikan jasmani, Hilman menunggu Aiman di luar bilik persalinan setelah selesai menukar baju. Waktu itu hanya mereka berdua sahaja yang tinggal di situ, semua pelajar sudah pun masuk ke dalam kelas. Sedang dia menunggu itu tiba2 dia terdengar bunyi di koridor sebelah, kerana sifat ingin tahunya kuat Hilman mengendap di tepi dinding untuk melihat apa yang berlaku. Matanya membulat melihat Mika sedang melutut di lantai sambil mengutip buku yang berterabur di lantai, matanya kemudian beralih kepada seorang lelaki yang sedang tersenyum sinis memandang Mika yang sedang mengutip buku itu.

"Kau ni mata dah ada empat pun masih buta lagi langgar aku. Kalau cantik tak apa lah jugak. Ni nerd!" ejek lelaki itu sebelum berjalan melepasi Mika dan menuju kearah tempat Hilman bersembunyi. Darah Hilman membuak mendengar apa yang dikatakan oleh lelaki itu. Lelaki itu yang tidak sedar Hilman sedang berdiri di sebelah dinding terkejut apabila dia merasakan badannya di tarik dan dihentak kearah dinding. Lelaki itu kemudian mengerutkan dahi dan membuka mata melihat Hilman sedang memegang kolar bajunya dengan wajah yang tegang.

"Dude. Kau apahal tolak aku tiba2 kat dinding?! Lepaslah!" marah lelaki itu sambil cuba untuk melepaskan genggaman tangan Hilman dikolar bajunya. Hilman memandang tajam kearahnya. "Kau! Aku nampak lagi kau buli si Mika tu. Tau lah apa nasib kau!" marah Hilman. Lelaki itu kemudian memandang pelik kearah Hilman sebelum ketawa. "Kau suka kat nerd tu ke? Ahahaha macam takda perempuan lain" ejek lelaki itu sambil ketawa. Namun ketawanya mati apabila Hilman mengangkat sebelah tangannya untuk menumbuk ke arah wajah lelaki itu. "Aku serious. Kau tahu kan apa yang aku boleh buat dekat kau? So..jangan main2 dengan amaran aku. Ingat. Jangan. Sentuh . Mika." ucap Hilman dengan wajah bengis.

"Eh Hilman so- woah. what did i missed ? Hilman?" tanya Aiman apabila dia keluar sahaja dari bilik persalinan dan melihat Hilman sedang memerangkap seorang lelaki didinding dengan berwajah tegang. Hilman memandang sekilas ke arah Aiman sebelum kembali memandang ke arah lelaki itu. Lelaki itu mula berasa cuak. "Kau faham tak apa yang aku cakap-" Hilman melihat tanda nama lelaki itu sebelum menyambung "Syafiq ?" tanya Hilman . Syafiq menganggukkan kepalanya berkali kali dengan wajah pucat. "Good. Dah pergi dari sini" arah Hilman sambil melepaskan kolar baju Syafiq itu. Syafiq dengan pantas berlari pergi meninggalkan Hilman dan Aiman. Aiman mengangkat kening memandang wajah kawannya."So? Apahal?" tanya Aiman. Hilman tersengih. "Nanti aku cerita kat kau. Dah jom! Kita dah lambat. Kalau kena marah aku cakap ni salah kau" kata Hilman sambil tersenyum.

Aiman menggelengkan kepalanya. "Tadi tu first time aku nampak kau serious semacam. Kalau tak asyik tersengih je macam lovesick monkey" kata Aiman sambil berjalan disebelah Hilman. Hilman ternganga. "Lovesick monkey? Hey elok sikit okay! Aku terlampau handsome nak dibandingkan dengan haiwan tu" kata Hilman. Aiman menjulingkan matanya keatas. "Dah tu kau nak aku cakap kau tu lovesick puppy ke?" perli Aiman. Hilman mengecilkan matanya kearah Aiman. "Nope! Panggil aku lovesick Prince Charming" kata Hilman dengan wajah bangga sambil tersenyum. Aiman membuat lagak hendak termuntah mendengar jawapan kawannya. "Kau tu Prince Stalker ada lah.." gumam Aiman dengan perlahan sambil memandang pelik kearah kawannya yang masih lagi tersengih seorang diri. Seriously, dia betul2 sedang cuba untuk ingat kenapa dia berkawan dengan Hilman dulu.. 

"So cepat bagitahu aku kenapa kau tolak si Syafiq tu kat dinding?" tanya Aiman sambil duduk di kerusi. Hilman mengeluarkan buku untuk mata pelajaran seterusnya sebelum memandang kearah Aiman. "Dia tolak Mika sampai jatuh and kutuk Mika. So aku bagi lah amaran kat dia" kata Hilman. Aiman diam sejenak untuk berfikir. "Wait..so kau cakap yang kau pergi belagak gangster kat Syafiq tu dan tinggalkan Mika sorang2?" tanya Aiman. Hilman mengangguk tanpa berfikir panjang. Aiman mengeluh sambil memicit dahinya. "Kenapa kau lembab sangat..kan elok kau pergi tolong Mika tu daripada kau belagak gangster tak tentu pasal" kata Aiman sambil memandang wajah Hilman. Hilman membuka mulutnya untuk bercakap sebelum tutup semula untuk menghadam apa yang dikatakan oleh Aiman. "Yelah! Apahal aku ni lembab sangat!" ucap Hilman dengan wajah yang terkejut. Aiman hanya menggelengkan kepalanya sambil mengeluh. "Apa lah nasib ada kawan macam kau.." gumam Aiman.

***
 Hilman dan Mika mengemas barang di atas meja setelah 3 jam mereka belajar. Sepanjang masa pembelajaran itu Hilman tak habis2 berfikir macam mana untuk dapatkan nombor telefon Mika. Mika tersenyum kearah Hilman sebelum mula berjalan untuk keluar dari library. Hilman pula dengan pantas mengejar Mika,walaupun ikut fikiran dia yang waras dia tahu dia nampak macam fanboy yang jumpa artis dia. "Err..M-mika tunggu kejap" panggil Hilman. Mika menghentikan langkahnya dan berpusing untuk memandang kearah Hilman yang seperti cacing kepanasan itu dengan wajah yang serious. Hilman menggaru kepalanya yang tidak gatal itu sebelum memandang kearah Mika. "S-saya..nak minta n-nombor a-wak boleh?" tanya Hilman dengan gelisah. Mika mengerutkan dahinya. Panik. Hilman dengan pantas menyambung ayatnya untuk mengelakkan salah faham. "K-kejap! S-saya minta sebab nanti saya buat latihan kat rumah, and saya ada yang tak faham boleh saya tanya awak. T-tapi kalau awak tak selesa nak bagi nombor awak kat saya tak apa . Saya tak kisah" terang Hilman sambil mengusap belakang lehernya. Jantungnya berdegup kencang sehingga terasa seperti hendak terkeluar dari badan. Riak wajah Mika masih lagi serious sebelum dia mengeluarkan pen dan kertas kecil. Lalu dia memberikan kertas itu kepada Hilman yang terkejut itu. Mika sekali lagi memberikan senyuman manis sebelum berjalan keluar dari library meninggalkan Hilman yang sedang membatu sambil mengenggam kertas yang mempunyai nombor telefon Mika.

"YEEESS !" jerit Hilman sambil melompat. Tidak sedar yang semua manusia di perpustakaan sedang menjeling tajam kearahnya. "Diam !" jerit seorang pengawas perpustakaan itu sambil menjeling kearah Hilman. Hilman yang tersedar tentang kelakuan dia itu mula menunduk dan berjalan laju keluar dari library untuk selamatkan diri.

***
"Aimaaan! Kau rasa macam mana ayat aku nak mula mesej dia ?! Kau rasa dia balas tak?!"  kata Hilman di dalam bilik tidurnya sambil memegang telefon di telinganya. "Uggh...mfanfahmawakdha" ucap Aiman di sebelah talian. Hilman mengerutkan dahinya. "Hah? Kau cakap bahasa apa tu?" tanya Hilman. Namun tiada jawapan di sebelah talian. Hilman mula memuncungkan mulutnya. "Aimaan!!" rengek Hilman.

"Ya Allah ! Kau boleh tak jangan ganggu aku! Dari petang tadi kau telefon untuk benda sama! Ni dah pukul 3 pagi ! 3 pagi kau tau tak ! Sudah jangan ganggu aku atau esok aku penggal kepala kau!" marah Aiman lalu mematikan panggilan langsung tidak kisah tentang kawannya yang sedang merajuk itu. "Ceh..orang minta tolong je..macam ni ke kawan" kutuk Hilman setelah ditengking oleh kawannya sebelum tersenyum melihat nombor telefon Mika yang berada di contactnya. 

Keesokkan harinya , Aiman hanya tidur di dalam kelas kerana terlampau penat diganggu seharian oleh Hilman. Manakala Hilman masih lagi tidak berhenti membebel tentang Mika yang memberinya nombor telefon.

To Be Continue

 

IU as Mika. Idk ! I just randomly choose.




Jawapan kepada Nurulee : Yup this is based on true story cuma ditokok tambah dan diubah suai untuk buat lagi menarik. Ni berdasarkan perangai perempuan di sekolah (macam kita dulu2) yang suka skodeng crush kita bila nampak kat sekolah nampak lelaki handsome je mula lah gosip dengan kawan. Eleh macam lah tak pernah buat dedulu ahaha. so yeah. Cuma yang berbeza ialah, kita tukar lelaki yang ada crush dekat perempuan tu. And cerita ni juga boleh kira diilhamkan dari kisah kawan baik aku yang ada crush dekat lelaki yang pendiam (macam Mika dalam cerita ni) . Dan aku pula kira macam Aiman yang selalu jadi mangsa mendengar cerita Angau mereka. Dari segi aktiviti stalk pulak dalam real life dia takdalah teruk macam dalam cerita ni, dia cuma suka pandang and berangan je. Pfft. Sorry~

So kesimpulannya, sebahagian cerita ni adalah based on true story (Part jatuh cinta pada orang yang pendiam dan ada kawan yang kena dengar cerita angau mereka) dan yang lain2 hanya rekaan semata mata. So terhasil lah cerita ni. Actually kebanyakkan cerita yang aku tulis ni ada part yang based on true story. Cuma aku ambil dia punya situasi dan tambah sikit2 isi dalam cerita tu. And ada juga berdasarkan apa yang aku nampak dalam keadaan sekeliling aku. Contohnya macam Hello Baby, kisah ayah kena jaga baby. I think ayah kena selalu luangkan masa dengan anak mereka dan jangan terlampau khusyuk dengan kerja. So itu lah mesej yang aku cuba sampaikan. Sebab kita tahu tak ramai anak rapat dengan ayah, even aku sendiri kadang2 awkward dengan ayah aku sebab ayah aku pendiam. But i still love you dad. And mesej kedua pula, nak ubah persepsi orang yang kerja jaga anak ni MUDAH. Tak. Serious tak. Ianya susah dan penat. Tapi dah kalau jaga anak sendiri, semua tu tak penting kan? (Type macam aku dah ada anak. Actually aku jaga anak orang je. Tu pun berpeluh satu badan nak handle)

Ops. Terpanjang pulak. Sorry. Hehehe harap ini awak faham apa yang kita cuba sampaikan ni. Anyway thanks sebab sudi baca !


 



Jangan lupa tinggal link blog di komen atau shoutbox :)

5 Itik gebo-gebo:

Pwincess berkata...

mohon hantar hasil dekat syarikat penerbitan novel mana mana. hahaha.
act ee tak pernah ada crush. never. tak pernah gossip bila nampak lelaki handsome. im weirdo. susah nak buat perangai gitu. hahaha.
keep it up dalila =D

Sya berkata...

Ni sebut nama Hilman ni, as in Hilman Mustafa ke apa? Ahaha

Mira_Othman berkata...

Ahah. poyo je Hilman xD

licha berkata...

singgah baca entry smbil makan kropok.. hihi.. made my day

ar ai en berkata...

boleh jadi novelis la ni :)

hantar karya ni dekat publisher la , lepastu runding and you can have ur own novel :) hiiii

 
Blog ini telah diubah suai oleh Fyra Zaidi