Cinta Photographer Part 43

Part 42
 
Amirul dan Aina sekarang ni sedang berada di puncak di mana tempat pertama Amirul membawanya sewaktu dia sedang sedih. Mereka berdua hanya mendiamkan diri melayan perasaan sambil memandang suasana Kuala Lumpur. Amirul memandang wajah Aina yang sedang termenung itu. "Aina.." panggil Amirul. Aina menoleh untuk memandang wajah Amirul. "Ya?" jawab Aina. Amirul menarik nafas panjang sebelum membuka mulut."Awak sukakan Zain lagi ke?" tanya Amirul. Aina terdiam sebelum menundukkan kepalanya.Melihat reaksi Aina itu Amirul tersenyum tawar . "Its okay..." kata Amirul sambil kembali memandang kearah hadapan. Aina mengetap bibirnya. "Amirul...s-saya akan cuba sukakan awak. A-wak janganlah risau. Saya dah berhenti mengharap pada Zain, dan sekarang saya akan tumpukan perhatian pada awak je" kata Aina dengan perlahan. Amirul hanya tersenyum.

***
Beberapa minggu sudah berlalu semenjak kejadian Aina confess pada Zain itu. Sejak itu , Zain langsung tidak berjumpa atau bertegur dengan Aina. Zain lebih banyak habiskan masanya dengan melakukan kerja. Berita tentang dia dan Liyana putus hubungan tersebar luas di Malaysia. Zain berjalan perlahan masuk ke studionya sebelum baring diatas sofa. Marina mengeluh melihat keadaan Zain yang semakin hari semakin teruk itu. Setiap hari ada saja shooting or show yang dia kena hadiri. Itu semua atas permintaan Zain. Marina sedar yang Zain mula berkelakuan begitu sejak Aina berhenti dari kerja.

"Zain..awak tak nak cuti ke sehari? Muka awak dah pucat, berat badan pun menurun. Awak okay ke tak ni?" tanya Marina. "Im fine..just leave me alone.." jawab Zain dengan mata yang tertutup. Marina mengeluh."Ni semua sebab Aina ke..?" tanya Marina dengan berhati hati. Sejak Aina berhenti, sekalipun Zain tidak menyebut nama Aina disini. Bila Marina bercakap tentang Aina, mesti mood Zain akan berubah serta merta. Badan Zain menjadi tegang apabila nama Aina disebut. "Mana ada.." jawab Zain dengan perlahan. Marina memicit dahinya melihat kelakuan Zain. "Zain. Sampai bila nak macam ni? Cuba bagitahu saya apa masalah awak dengan Aina?" tanya Marina dengan suara yang tegas. Zain mengeluh sebelum bangun dan duduk di sofa.

"Dia..confess dekat saya.." kata Zain dengan perlahan sambil meraup mukanya. Mata Marina membulat mendengar apa yang dikatakan oleh Zain. "W-what? Serious? Bila dia confess?! Akhirnya !" kata Marina dengan gembira. Zain mengangkat muka dan memandang wajah Marina dengan riak keliru. "Apa yang akhirnya?" tanya Zain. Marina tersengih memandang Zain. "Aina tu dah mula suka awak sejak dulu lagi waktu awal2 bekerja. Awak tu yang buta" kata Marina sambil memeluk tubuhnya dan bersandar di kerusi. "M-macam mana awak boleh tahu? And kenapa awak tak bagitahu saya?" tanya Zain. Marina mengeluh. "Gila ke apa? Takkan saya nak bagitahu awak. Biarlah dia confess sendiri. Lagipun dah jelas kot dari cara dia pandang awak selama ni. Awak je yang terlampau kerek sampai tak sedar tentang perasaan orang" perli Marina. Zain mengerutkan dahinya apabila mendengar perkataan kerek itu. Perkataan yang selalu digunakan oleh Aina. "Serious awak ni terpengaruh dengan Aina. Saya boss awak pun awak nak bagi saya kerek" kata Zain sambil memuncungkan mulutnya. Marina menjulingkan matanya keatas. "So..Apa jawapan yang awak bagi?" tanya Marina. Zain mengetap bibirnya. "Nothing..saya tak cakap apa2..saya terlampau terkejut. And saya terus tinggalkan dia" kata Zain dengan perlahan.

"WHAT?!" jerit Marina sambil berdiri dari kerusi itu. Zain menelan air liurnya melihat wajah Marina yang sedang naik angin itu. "Err..salah ke?" kata Zain . Marina kemudian mengambil beg tangannya lalu melibas beg itu kearah Zain berkali kali. "Bodoh betul lah kau ni! Takkan tak sedar lagi yang kau tu suka Aina! Ada ke pi tinggal je dia ! Ish!" marah Marina sambil memukul Zain berkali kali. Zain mengaduh kesakitan sambil menghalang beg itu terkena mukanya dengan tangan. Namun fikirannya mula terfikir tentang ayat yang diucapkan oleh Marina. Aku..suka Aina?

***
Keesokkan harinya Zain hanya mengeluh apabila Marina langsung tidak mahu senyum kearahnya dan hanya akan bercakap bila perlu sahaja. Sedang Zain duduk di studionya untuk menulis lirik lagu tiba2 ada seseorang masuk ke dalam bilik studionya. Zain mengangkat muka dan terdiam melihat Amirul masuk dengan senyuman dibibirnya. "Hey.." ucap Amirul sambil duduk di hadapan Zain. Zain mengenggam pensel ditangan sambil cuba untuk senyum kearah Amirul. "Hey..kau nak apa datang sini?" tanya Zain. Amirul tersenyum kearah Zain. "Kenapa? Nak melawat cousin sendiri pun tak boleh ke?" tanya Amirul sambil bermain dengan patung Iron Man yang berada di meja Zain itu. Zain menarik nafas panjang untuk mengawal emosinya. "Selama ni kau datang sini sebab nak jumpa Aina je.." kata Zain sambil kembali memandang kearah kertas yang berada di mejanya membuatkan dia tidak nampak Amirul sedang tersenyum sinis kearahnya.

"Aku datang sini nak ajak kau lawan tennis dengan aku.." kata Amirul. Badan Zain menjadi tegang mendengar perkataan tu. "Aku tak nak main.." jawab Zain. Amirul ketawa lalu mendekatkan badannya kearah Zain . "Kau yakin ke? kau tahu kan ni pasal apa? Aku akan tunggu kau petang ni kat tempat biasa. Kalau kau rasa kau masih ada peluang..kau datang. Tapi..kalau kau tak datang..jangan bersedih kalau kau hilang peluang kau tu untuk selama lamanya" kata Amirul sebelum bangun dari kerusi itu dan membetulkan kemejanya. "Aku pergi dulu..and tolong fikir betul2.." kata Amirul sebelum berjalan keluar dari studio. Zain menghembuskan nafas panjang setelah Amirul keluar dari bilik itu. Dia kemudian menekup wajahnya sambil berfikir tentang apa yang diucapkan oleh Amirul.

Patut ke dia pergi ke situ dan berlawan dengan Amirul..

***
Aina baru sahaja balik dari majlis perkahwinan dimana dia ditugaskan untuk mengambil gambar. Dahi Aina berkerut apabila melihat Amirul sedang menunggu di hadapan kedai gambar itu. "Amirul? Buat apa kat sini? Kenapa tak masuk?" tanya Aina. Amirul tersenyum lalu mengusap kepala Aina. "Tak nak saya masuk. Kawan awak tu pandang saya macam nak makan je" kata Amirul sambil memuncungkan mulutnya. Aina ketawa kecil sebelum membuka pintu kedai itu. "Dia baik lah. Cuma akhir2 ni je mood dia tak berapa baik" kata Aina sambil masuk ke kedai. Amirul hanya mengekori Aina dari belakang.

Sue yang melihat Aina masuk ke kedai itu tersenyum. "Hey..dah balik pun. Best majlis tu?" tanya Sue. Aina membalas senyuman sambil meletakkan kelengkapan semua di atas meja. "Boleh lah..aku tak sempat nak fikir benda lain pasal busy sangat" kata Aina. Sue ketawa lalu menghampiri Aina. "Apa kata hari ni kau cuti. Kau pergi lah jalan kat mana2 yang kau suka" kata Sue. Aina mengerutkan dahinya. "Habis gambar2 ni macam mana?" tanya Aina. Sue memegang bahu Aina sambil tersenyum. "Itu biar aku uruskan..kau pergi lah keluar dengan Amirul ke apa..okay?" kata Sue. Aina mengangguk sambil tersenyum. "Ayat kau tu macam nak halau aku keluar pun ada jugak. Anyway thanks! Aku keluar dulu okay" kata Aina sambil mengambil kamera peribadinya dan berjalan kearah Amirul yang sedang sibuk bercakap di telefon itu.

Aina mencuit bahu Amirul untuk mendapatkan perhatiannya. Amirul mematikan telefon itu lalu memandang kearah Aina. "Sue bagi saya cuti. Jom kita pergi makan and jalan2?" kata Aina sambil tersenyum. Amirul mengerutkan dahinya. "Um..saya tak boleh keluar sekarang. Maaf. Tadi baru secretary saya call kata ada meeting" kata Amirul. Senyuman Aina mati apabila mendengar jawapan Amirul. "Oh its okay..saya keluar sorang2 jelah kalau macam tu." kata Aina. Amirul kemudian memandang kearah Aina dengan wajah bersalah. "Maaf..oh saya dah call driver saya suruh datang sini. Awak nak pergi mana , awak bagitahu je dia okay?" kata Amirul. Aina tergamam sebentar mendengar apa yang dikatakan oleh Amirul. "Huh? Driver? Eh tak apa lah saya boleh jalan je. Lagipun kedai ni kat dekat bandar so semuanya dekat2" kata Aina. Amirul tersenyum sambil menggelengkan kepalanya. "No. Biar driver saya hantar awak. Please?" pujuk Amirul. Aina mengeluh lalu menganggukkan kepalanya.

***

Setelah melihat Aina pergi dengan menaiki kereta yang dipandu oleh drivernya Amirul berjalan menuju ke arah keretanya. Sebelum dia masuk, dia sempat tersenyum kearah Sue yang berada di dalam kedai yang juga tersenyum kearah Amirul. Amirul masuk ke kereta dan menuju ke rumahnya untuk menukar baju. Sebentar tadi dia menerima panggilan dari Zain yang bersetuju untuk berlawan tennis dengannya.

"Nampaknya..hari ni kita akan dapat tengok siapa yang akan dapat bersama dengan Aina" kata Amirul seorang diri sambil tersenyum.


To Be Continue
Sigh. Sejak dapat result ni makin busy. Baru nak publish cerita tetiba kena panggil
cakap pasal sambung belajar semua. Blegh. Anyway pelajaran perlu diutamakan.

 



Jangan lupa tinggal link blog di komen atau shoutbox :)

1 Itik gebo-gebo:

Unknown berkata...

till the end...


x0x0 ^_^

 
Blog ini telah diubah suai oleh Fyra Zaidi