Cinta Remaja . Part 42

Part sebelumnya --> Part 41 

Kejadian di belakang blok dua hari lepas , terasa seperti tidak
pernah berlaku . Sofea dan rakan2 yang lain melayan alisa
dengan mesra tanpa mengungkit kisah yang sudah berlalu .
Alisa kini , sudah menjadi sebahagian daripada mereka.

Pada waktu rehat , Delaila tidak keluar dari kelas. Alasannya
sakit perut padahal dia mahu tidur saja sebab tak dapat tidur
dengan lena semalam . Baru sahaja Delaila hendak meletakkan
kepalanya di meja , tiba2 sahaja dia mendengar tapak kaki
seseorang sedang masuk ke kelas . "Sudah habis masa rehat
ke?" tanya dia lantas memandang ke arah pintu kelas.

Syahrul sedang berdiri tegak di hadapan pintu itu . Wajahnya
sedikit cemas. "Err Hai delaila" kata Syahrul dengan nada yang
sedikit tersekat sekat . "Hai" pendek sahaja jawapan Delaila.
Dia sendiri tidak tahu hendak cakap apa pada Syahrul . Tiba2
sahaja suanana menjadi hening , syahrul pula masih lagi berdiri
tegak di hadapan pintu . " Eh awak nak ambik apa kat sini?"
tanya delaila apabila pelik melihat syahrul yang sedari tadi tidak
langsung berganjak dari situ .

"Ah lupa pula" kata Syahrul lalu bergerak pantas pergi ketempatnya
untuk mengambil barang .  Delaila hanya tersenyum melihat gelagat
syahrul yang seperti tidak tentu arah itu . Sesekali dia perasan yang
syahrul memandang kearahnya . Selesai syahrul mengambil barang,
dia berjalan hendak keluar dari kelas.

"Eh Syahrul , sekejap!" jerit Delaila. Syahrul memberhentikan langkah
lalu memandang ke arah delaila yang sedang berdiri itu . "Saya nak cakap
dengan awak kejap" kata Delaila dengan nada yang serious. Jantung syahrul
berdegup dengan kencang. "Apa?" tanya Syahrul . Delaila berjalan ke arah
syahrul . "Saya nak tanya kenapa sejak akhir2 ni awak macam elakkan diri
dari saya je?" tanya Delaila. "Saya ada buat salah apa2 ke?" tambah delaila.

Dalam beberapa minit , Syahrul mendiamkan diri . " Tak ada. awak tak ada
buat salah apa2" kata syahrul sambil memandang wajah delaila. Mata mereka
berdua saling bertentangan . Cepat2 syahrul memalingkan wajahnya, mukannya
menjadi merah padam. Delaila yang tersedar akan perubahan wajah syahrul itu
menegurnya " Eh syahrul, kenapa muka merah? demam ke?" tanya delaila risau .

"Ah tak ada apa2! , tak ada apa2 ! jangan risau! okeylah bye!" kata syahrul
lalu berjalan laju meninggalkan delaila yang kelihatan terpinga pinga . "Hurm,
tak sihat kot" kata delaila di dalam hati , lalu dia berjalan semula ke tempatnya
untuk tidur .

"Fuh selamat!" kata Syahrul didalam hati . Punyalah cemas dia tadi bila delaila
nampak wajahnya bertukar merah . "Aduh aku ni macam perempuan lah!"
kata syahrul sambil menepuk dahinya . Malu dengan perangainya yang tidak
tentu arah tadi . Tapi bila difikirkan semula.. ini disebabkan perasaan sukanya
pada Delaila..

*******************************************************

Delaila merasakan badannya bergegar dengan kuat. "Hoi ! Hoi! bangun!
Gempa bumi!" . Mendengar jeritan itu, Delaila dengan pantas bangun
lalu menjerit dengan kuat " Hah?! Gempa bumi ! lari cepat!" katanya
dalam kelam kabut . Delaila memandang sekeliling kelas, semua pelajar
memandangnya dengan wajah yang pelik , suasana menjadi sepi seketika
dengan tiba2 delaila mendengar Haziq sudah gelak terbahak bahak
disebelahnya.Serentak dengan itu , semua pelajar kelas itu turut sama
tergelak melihat aksi memalukan Delaila itu .

Wajah delaila masih lagi dalam keadaan keliru . Dia cuba menstabilkan
fikirannya yang bercelaru. Setelah faham apa yang berlaku , Delaila membaling
pencilcase nya kearah haziq yang seperti orang tak cukup nafas dek kerana tak
henti2 ketawa. Elisha, Faizal ,Huda , Nazmi ,Sofea, Alisa dan Danish pun turut
ketawakannya ."Sudahlah tu ketawa" marah delaila sambil memukul2
menggunakan pencilcasenya.Haziq menghalang pukulan itu menggunakan
tangannya. Tapi ketawanya masih lagi tidak reda .

To Be Continued
Jangan lupa tinggal link blog di komen atau shoutbox :)

2 Itik gebo-gebo:

LelakiSemalam berkata...

pandai yer menulis...:)

Sabila Azam berkata...

Best ! mesti syahrul suka delaila kan?

 
Blog ini telah diubah suai oleh Fyra Zaidi